Smyslem navrhované právní úpravy je lépe definovat právní postavení vedoucích příspěvkových organizací v oblasti kultury. Za současného stavu záleží jejich setrvání ve funkci pouze na vůli zřizovatele (ministr, rada kraje, rada obce). V praxi je tak jejich postavení velice nestálé, závislé na vůli politické reprezentace, přičemž stálost vedení konkrétní instituce často umožňuje její dlouhodobý rozvoj s jasně nastavenou koncepcí řízení. Důležitým aspektem je také omezení politického řízení kulturních institucí a tím pádem posílení odborného prvku. V úpravě jsou zachovány mechanismy odvolání z postu vedoucího kulturní instituce.
Toto připomínkové řízení je veřejné.
Veřejné komentáře
Autor: Lucie Chocholová
Pojem vedoucí není běžně používán. Ve zřizovacích listinách organizací je statutární zástupce uváděn většinou jako ředitel (někdy generální ředitel) a to jak na úrovni státu, krajů i měst a obcí. Bylo by ideální sjednotit terminologii.
§ 3a, bod 6, odst.a
„6. Vedoucího příspěvkové organizace v oblasti kultury může zřizovatel odvolat z vedoucího pracovního místa v případě:
a) závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z jeho činností, úkolů a pravomocí na vedoucím pracovním místě“
Domnívám se, že pojem „závažné porušení“ lze použít i k účelovému odvolání ředitele příspěvkové organizace (dále PO) tak jak se tomu děje doposud. I v případě, že by šlo o právní pochybení, než se fakticky toto prokáže, může trvat i několik let. Z tohoto důvodu navrhuji zvážit opatření, že ředitel musí být na tato závažná porušení předem prokazatelně upozorněn. Většina odvolání ředitelů příspěvkových organizací v kultuře má mimo jiné společné i to, že přišla nečekaně a bez většího varování. Vzniká zde nerovnost, kdy běžný zaměstnanec musí prokazatelně porušit 3x pracovní kázeň, aby mu byl ukončen pracovní poměr, ředitelé PO tuto možnost nemají.
§ 3b, bod 1
V rámci transparentnosti by minimálně koncepce uchazečů měly být veřejně přístupné. Mnohdy takto zřizovatelé činí až na nátlak veřejnosti v případě sporného výběrového řízení.
§ 3b
V rámci transparentnosti by mělo být složení komise vždy veřejné a to ještě před vyhlášením výběrového řízení. Vnímám to jako pojistku toho, aby nebyla komise vybraná účelově.
Ke zvážení je zda by neměl být uchazečům předem daný způsob hodnocení (bodově, hlasováním, atp.).
§ 3d, bod 4
Chybí mi zde popsání způsobu hodnocení uchazečů komisí.
Autor: Honza Čečrdle
§ 3 odst. 1
Je někde přesně vymezeno, jakou činnost nebo činnosti musí p.o. splňovat, aby spadla do kategorie "příspěvkové organizace, která vykonává hlavní činnost v oblasti kultury nebo zajištění poskytování veřejných kulturních služeb"? Já to nevím, třeba je to někde v jiném zákoně..
§ 3 odst. 2 a)
"Označením" je myšlen název zřizovatele? Nebo proč se používá pojem "označení"?
§ 3a odst. 1
"Vedoucím" je myšlen i ředitel? Nebo musí mít příspěvkové organizace už jen "vedoucí"?
§ 3a odst. 2
Tady moc nerozumím, proč musí být dosluhující "vedoucí" odvoláván ještě před vybráním nového vedoucího, třeba může zůstat ve funkci i nadále a není třeba jej odvolávat.. ale třeba by to bylo v kolizi s jinou částí této úpravy, to se omlouvám, úplně to v tom právnickém jazyku nerozpoznám.
Jinak je určitě dobře, že výběr "vedoucího" by měl pevněji daná pravidla.
Autor: Martina Hájková (za Asociaci profesionálních divadel ČR a za Asociaci nezávislých divadel ČR)
Za výše uvedené asociace navrhujeme následující změny:
Do § 3 doplnit za třetí větu text "Zřizovatel může rozhodnout o zřízení příspěvkové organizace z již existující organizace vykonávající svou hlavní činnost v oblasti podpory kultury nebo zajištění poskytování veřejných služeb v jiné právní formě (obecně prospěšná společnost, zapsaný ústav nebo zapsaný spolek)."
V § 3a doplnit za "výběrové řízení" text "které může být otevřené i uzavřené, tj. mezi předem oslovenými kandidáty vybranými na základě doporučení odborné komise."
V § 3a odst. 6 doplnit na začátek slovo "prokázaného".
V § 3b odst. 3 doplnit za slovo "oznámení" slova "výběrového řízení".
V § 3c vložit za "oblast kultury" slova "ve které má zástupce zřizovatel i odborná veřejnost".
V § 3d odst. 3 vložit na závěr větu "Není-li možné rozhodnout o výsledku výběrového řízení na místě, musí být uchazeči po ukončení pohovoru informováni, do kdy a jakou formou jim budou výsledky sděleny."
V § 3d vložit nový odst. 4 ve znění "Komise může rozhodnout v případě nutnosti o druhém kole pohovorů. Důvody druhého kola musí být součástí zápisu dle odst. 5" Následující odstavce přečíslovat.
V § 3d odst. 7 doplnit za slovo "zřizovatel" slova "na návrh komise".
Do důvodové zprávy část I doplnit na závěr zhodnocení platného právního stavu "bez ochrany, kterou poskytuje řadovým zaměstnancům Zákoník práce (tj. výpovědní lhůta i odstupné, jde-li o odvolání ze strany zaměstnavatele z jiných důvodů než je porušení pracovních povinností či pravomocné odsouzení)."
Do důvodové zprávy část I doplnit do předpokládaných hospodářských a finančních dopadů za závorku text "případně na vyplacení odstupného v případech odvolání dle § 3a odst. 6 písm.b)."
Dále se domníváme, že by bylo vhodné lépe definovat veřejnou kulturní službu.
Zároveň navrhujeme spojit tento návrh s „Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 203/2006 Sb., o některých druzích podpory kultury a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 227/2009 Sb.", který na eKLEP umístilo MK. Zavádí se právní nástroj pro podporu vzniku výtvarných děl nebo děl užitého umění ve veřejném prostoru, a to ve vztahu k zadávání vybraných veřejných zakázek, upravuje se právní nástroj pro poskytování podpory výkonným umělcům po skončení kariéry a promítají se nezbytné drobné změny vyvolané aplikační praxí.
Autor: mojmír pukl
promiňte, nevstupuji do tohoto připomínkování jako kvalifikovaný činitel
chci upozornit, že dotčené příspěvkové organizace, jsa podřízeny MinisterstvuKultury byly řízeny v rámci rezortu, tedy lze předpokládat kvalifikovaně ! což u územně samosprávných celků nelze brát za samozřejmé ...
pokládal bych za vhodné specifické druhy organizací definovat důrazněji, zajistit jim odborné nakládání, podporu;
mám na zřeteli zejména ty dlouhodobě působící, jejichž kvalita je výsledkem soustředěné práce (divadla, galerie a muzea+včPřírodovědnýchPracovišť +konající vOblastiPamátkovéPéče =sbírky)
ačkoli smysluplné společenské působení, které nenastane ze dne na den, a vytváření vazeb je vlastní všem příspěvkovým organizacím
...
§2
slova "zpřístupňování umělecké tvorby a kulturního dědictví veřejnosti a v získávání, zpracování, ochraně, uchování a zpřístupňování informací..."
nahradit slovy "zpřístupňování umělecké tvorby a kulturního a přírodního dědictví veřejnosti a v získávání, zpracování, ochraně, uchování a zpřístupňování této tvorby a tohoto dědictví..."
§3
(1) formulaci "Ministerstvo nebo územně správní celek(dále jen "zřizovatel")... "
nahradit "Ministerstvo nebo s příslušnými Garancemi územně správní celek(dále jen "zřizovatel")... "
za slova "poskytování veřejných kulturních služeb" doplnit "a ochraně dědictví"
(2)e) za slova "odpovídajícího předmětu hlavní činnosti" doplnit "stanovení Garantů pro otázky umělecké a odborné(pokud by do nich mělo být zasahováno např do vědecké činnosti, akviziční politiky), k součinnosti v rozhodování o nich, též o rozdělení, sloučení, případně splynutí dosavadních příspěvkových organizacích v oblasti kultury, o jejich zrušení nebo o změnách v jejich zřizovací listině, a k součinnosti ve výběrových řízeních."
§3e
... (v důvodové zprávě uvedené "k novému §3e
zde je stanoveno zmocnění pro Ministerstvo kultury, aby vyhláškou stanovilo další pravidla a podrobnosti ..."
není v samotném §3e zmíněno)
...
promiňte, přítomnost příspěvkových organizací konajících v oblasti ochrany dědictví(paměťových institucí)
by zasluhovala uvážlivé zapracování do legislativní úpravy a předpisů, v souvislostech s dalšími souvisejícími zákony (k problematice muzeí a galerií lze předpokládat vazby se zákonem oPamátkovéPéči a zákonem oMuzeích aGaleriích, které se teprve řeší),
ještě bych, prosím, přičinil pár poznámek k důvodové zprávě
...soulad s mezinárodními smlouvami :
kromě mezinárodní spolupráce ve sdílení a ochraně kulturního a přírodního dědictví existuje řada multilaterálních dohod a úmluv
UNESCO 2015 - Doporučení na ochranu a podporu muzeí a sbírek, jejich rozmanitosti a jejich úlohy ve společnosti
UNESCO 2003 - Úmluva o zachování nehmotného kulturního dědictví
UNESCO 1975 - Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví
/ČR přistoupila 1991, viz Sdělení č.159/1991 Sb. /
Charta ICOMOS a Etický kodex ICOM
...zhodnocení korupčních rizik
...zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo obranu státu
nejen v ochraně památek i v zájmu o budovy a pozemky dochází ke střetům se záměry podnikavců
(zrušení galerie vMostě, snaha o vystěhování knihovny tamtéž)
jde o nakládání veřejnými prostředky, veřejným majetkem
ohrožené je kulturní, umělecké, historické dědictví, hodnot nenahraditelných, velice sofistikovanou mezinárodní kriminalitou specializovanou na umělecké předměty (informace o depozitářích s evidenci sbírek jsou vedeny ve zvláštním režimu ...)
Přidat veřejný komentář
Pomocí tohoto formuláře můžete zveřejnit svůj komentář k připomínkovému řízení. Zveřejnění komentáře je podmíněno ověřením e-mailové adresy. Komentáře neslouží k diskusi, proto je z každé e-mailové adresy možné potvrdit nejvýše jeden komentář k připomínkovému řízení.