Jmenné hlasování zastupitelů a radních v obcích, krajích a HLMP

Jmenné hlasování zastupitelů a radních v obcích, krajích a HLMP
Založeno 22.08.2019
V přípravě od 22.08.2019 do 22.08.2019
Připomínkování od 22.08.2019 do 31.10.2019 (plánováno)
Garant
Ivan Bartoš
Stav
Připomínkování
Aktuální stav od
22.08.2019
Připomínkování plánováno do
31.10.2019
Počet mincí na účastníka
15
Počet účastníků
5/10
Garanční výbor
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj

Popis

Záměrem návrhu novely zákona je dosáhnout maximální transparentnosti jednání a úkonů orgánů obcí, krajů a hl. m. Prahy, a posílit tak možnost veřejné kontroly a přímou odpovědnost volených funkcionářů územní samosprávy.

Navrhuje se, aby součástí zápisu ze zastupitelstva byl záznam o jmenném hlasování zastupitelů a bylo tak možné i zpětně dohledat postoje zastupitelů v jednotlivých hlasováních. Obdobně by měla platit povinnost veřejného záznamu u hlasování rady města. Pravidla jsou upravena i pro zastupitelstva a rady krajů a hlavního města Prahy.

Nadále by nemělo být možné krytí jednotlivých zastupitelů zápisem, v němž jsou schválená usnesení zapsaná jako hlasování celku.

Veřejnost

Toto připomínkové řízení je veřejné.

Soubory k připomínkování

Jmenné hlasováni - novela zákona o obcích, krajích a HLMP.docx

comment Zobrazit soubor get_app Stáhnout soubor

Veřejné komentáře

Autor: Andrej Ramašeuski

Perfektni navrh. Nejvetsi radost mam z doplneni odstavce 3 k §95, 128/2000 Sb. ktery, konecne, prinuti obce zverejnovat zapisy. Na to cekam uz hodne let.

Autor: Miroslav Bárta

Dobrý den, zvažovali jste také jmenovité hlasování ve výborech které jsou obce povinný zřizovat? Kontrolní výbor, finanční výbor apod.

Autor: Martin

Dobrý den, nebylo by od věci kdyby bylo též v zákoně uvedeno, že jednotlivá usnesení budou označena tak, aby byla jednoznačně identifikovatelná napříč roky, volebními obdobími atd. Např. jednotnou ucelenou kladných čísel v rámci kalendářního roku, roku ve kterém byla přijata a označením zkratkou orgánu, který je jeho původcem. Dnešní stav ne přehlídkou lidové tvořivosti a nekteré subjekty usnesení vůbec neoznačují, težko se potom hledají vazby mezi usneseními atd.

Autor: Miloslav Klíma

Dobrý den, navržené změny jsou super. Doporučuji však také do návrhu zahrnout další povinnosti při vytváření zápisů, souvisejících i se jmenovitým hlasováním. Jedná se hlavně o ukotvení povinnosti zveřejňovat zápis v otevřeném a strojově čitelném formátu. Tato povinnost je již ukotvena v Registru smluv a pro obce, města a kraje tak nepřináší žádné nové náklady. Všechny zápisy stejně vznikají na úřadech buď ve Wordu nebo v jiném textovém editoru, avšak z důvodů znemožnit hledání v zápisech jsou tisknuty a následně skenovány (zamezí se tak snadnému vyhledávání v zápisech). Dále bych se zamyslel, zda by nebylo vhodné stanovit zároveň i sankce za neúplné vedení zápisů, neboť při pomalosti soudů a neochotě některých úřadů poskytovat informace je vymáhání některých povinností úřadů složité nebo pomalé. Také by bylo vhodné, aby např. formou vyhlášky byl stanoven vzor zápisů, aby se občan mohl lépe orientovat v jednotlivých zápisech z různých měst či krajů. Ale jinak návrh super a držím palce při jeho prosazování.

Autor: Vojtěch Mihálik

Také se primlouvam za strojově čitelné dokumenty.

Autor: Ivana Pospíšilová

Jednoznačně správný krok k otevřenosti úřadů směrem k občanům. Mám technickou poznámku: "Obecní úřad zveřejní zápis ze zasedání zastupitelstva obce na úřední desce obce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 10 dnů od skončení zasedání zastupitelstva... Zápis musí být zveřejněn nejméně po dobu 10 let." Totéž u zápisů rady obce. Dle mého názoru elektronická ÚD musí obsahovat tytéž údaje jako stacionární ÚD. Tzn. stacionární ÚD není kapacitně schopna pojmout zápisy po dobu 10 let. Nelze předpokládat, že všechna města a obce mají před úřadem elektronickou tabuli nebo si ji budou schopni pořídit. Nebo to máte vymyšlené? :)

Autor: Martin

Strojová čitelnost je podle mého názoru zakotvena již nyní v zákoně 106/1999 Sb. § 4b, a dost možná v novém zákoně o přístupnosti webových stránek a mobilních aplikací. Je spíše zarážející že si z těchto povinností nikdo nic moc nedělá a o anonymizaci dokumentů na ÚD ani nemluvě. V tomto ohledu by pomohlo, kdyby stát zavedl jednotnou centrální elektronickou úřední desku (něco jako je Registr smluv) pro každé město, obec, kraj atd. Byla by definována jasná struktura, kategorie, doba uchovní, vyhledávání, právní prokazatelnost zveřejnění a v neposlední řadě by otevřená data, která by tímto vznikala mohla být využita k mnoha užitečným aplikacím a funkcím nemluvě o větší veřejné i automatizované kontrole zveřejňovaných informací. Nehledě na možnost sdílet stejný dokument na více úředních deskách. Díky jednotnému rozhraní by bylo možné lépe napojovat elektronické úřední desky formou velkoformátových (dotykových) panelů. Zasílání dokumentů by bylo stejné jako v případě Registru smluv, tedy zasláním datové zprávy do datové schránky určené pro příjem dokumentů ke zveřejnění. V případě sjednocení vzhledu, funkce, vstupu, výstupu či možnosti napojení řešení třetích stran je v tomto ohledu nejlepší cesta. Začal bych s tím od pověřených úřadu III. typu směrem nahoru a bude klid.

Autor: Michal Škop

Bylo by fajn mít ta hlasování (dle formálních norem MVČR) a příp. celé zápisy (dle vzoru budoucí esbírky) i jako open data.

Problém vidím u malých obcí, ale minimálně dvojkové a trojkové (ORPčka) by to už zvládaly v pohodě.

Přidat veřejný komentář

Pomocí tohoto formuláře můžete zveřejnit svůj komentář k připomínkovému řízení. Zveřejnění komentáře je podmíněno ověřením e-mailové adresy. Komentáře neslouží k diskusi, proto je z každé e-mailové adresy možné potvrdit nejvýše jeden komentář k připomínkovému řízení.

Captcha